Home

Rabu, 13 April 2011

Aqidah dan realiti hidup moden di Sarawak


Anggapan dan fahaman tentang kesejahteraan, kemakmuran dan kedamaian bagi kita di alam nyata sehendaknya relatif. Persabitan atau relatif ini kalau nak dikenang zaman Koteng, seolah-olah mencampakkan kita dari syurga ke dunia. Di dunia cuaca selalu berubah. Di Syurga semesti sejahtera dan bila tiba masanya ke sanalah kita. Tentulah ada sikit masa menunggu sebelum terusnya. Kepada seorang Muslim Syurga itu pasti dan begitu juga Neraka. Ini sebahagian daripada Aqidah. Bahagian yang mendalam dan lebih luas biar dipelajari dari bacaan yang lebih serius atau berguru.

Pabila kita tercampak keluar daripada zaman Koteng ke bulan April, 2011 berberapa perkara boleh berlaku dan suasana dan cabaran yang memerlukan perhatian kita pasti zaman lebar bezanya. Syukurlah kita tak perlu kejutan yang terlalu dahsyat. Dahsyat sebab, bayangkan terkejutnya anak buah Koteng jika dia membaca artikel dalam Internet sekarang yang mungkin mengatakan nasihat Koteng adalah dongeng dan tahyul !!!

Sebagai seorang "preman" (lawannya orang perabangan, mewah dan orang kerajaan dalam fahaman orang Sarawak dua tiga dekad lalu) kata orang kampung cerita lama, kita akan kena "Ces!" oleh senior-senior kita. Sebab apa? Kerana biadap, tak berbudaya dan pandai-pandai. Dalam lain perkataan, tak ada mulianya kamu! Kalau kamu bukan orang-orang "dalaman" tadi. Kamu orang "preman" dan pergilah ke sudut kamu di situ. Biarkan kami bertanggungjawab dan menyelesaikan kesemuanya. Sekarang bulan April dah tiba, buanglah undi untuk kami dan kesemuanya akan sejahtera, makmur dan aman damai. Kalau tidak, timbul "perdarahan" di kalangan masyarakat kerana orang menyoal-soal tak percaya dengan Sheikh ini dan Imam itu. Nanti orang "kafir" berkuasa dan kita semua hilang Aqidah!

"Commonlah..." mungkin sangkal orang-orang muda sekarang! Ini akan disangkal balik dengan memanggil kadam-kadam berbaju hitam yang akan memerlukan "permit" bukan untuk kamu berceramah dan memahami masaalah nyata kerana telah tercampak keluar daripada zaman koteng tapi kamu "bahaya". Tetapi, kamu tak boleh berfikir! Itu bukan hak kamu!


Tokoh Islam Sarawak lampau, Almarhum Datuk Abdul Kadir Hassan dalam sedikit sejarah hidupnya bertulis dijumpa, seorang agama dan pendidik masyarakat yang selain dari kerja asas dalam agama juga seorang ahli politik. Yang kena pada tempatnya diimbas kembali adalah ibadah beliau mengajar di kalangan masyarakat Kuching dan Sarawak, yang berlatarbelakangkan "The Golden Age of Koteng Keramat" agar para Muslimin tidak terkongkong dengan "karut" saperti "ancak" dan lain yang dipuja untuk sembuh daripada "chicken pox" dan berpegang kepada rationalisme spiritual Aqidah yang juga membina kebebasan minda dari kuasa manusia yang karut. Membina kekuatan supaya keluar daripada kongkongan dan percaya kepada rasionalisme dan upaya sendiri. Dalam lain perkataan memuliakan diri dan amnya manusia. Ini bermakna beralih dan berubah daripada keadaan beku dan kejam hina kepada keinsafan yang membawa kemuliaan.

Simpulnya ...berubah ke arah kejayaan!


Jaringan maklumat:



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...