Home

Isnin, 23 Mei 2011

Kesihatan | Asas pembangunan & kemajuan rakyat



Sarawak International Medical Centre, sekarang Pusat Rawatan Jantung Kerajaan, Kota Samarahan


Berita baik tentang kemajuan dalam kesihatan dan sosial bagi penduduk Kuching timbul selepas pilihanraya daripada Kementerian Kesihatan:



"...Beliau dalam pada itu yakin kesesakan di klinik berkenaan juga dapat dikurangkan dengan terbinanya sebuah hospital umum di Petra Jaya nanti.

“Dengan adanya hospital umum di Petra Jaya maka kesesakan di klinik Tanah Puteh akan berkurangan dan kita yakin ia dapat diatasi,” ujar beliau sambil berkata kebanyakan pesakit yang datang ke Klinik Tanah Puteh adalah dari Petra Jaya.

Tanpa mengulas lanjut Liow turut memberitahu kementerian juga kini merancang untuk membina sebuah lagi klinik kesihatan baru di kawasan Petra Jaya. ..." - Borneo Post 18 April



Politik rakyat di sekeliling Petra jaya Kuching selalunya dirampas oleh pemidato-pemidato yang di antara menegaskan kepentingan masyarakat dan negara 'amnya kadang-kadang lupa soal asas saperti kesihatan. Awal April lalu soal kesihatan timbul dalam petikan di Sarawakupdate.com[#] membawa tawaran Dr Hasland untuk kepakarannya. Jika 60 bulan lalu beliau tiada kebunyian jelas kenyatan itu hanya manis mulut walaupun PBB kemenangan lebih 30 kerusi dari dulu menandakan daya dan kebolehan PBB untuk mengubah keadaan tiada terarah ke sasaran yang mustahak.

Kedudukan ini lebih menjadi ironik lagi bila skandal Sarawak International Medical Centre bernilai RM473 million diutarakan ke khalayak ramai. Segala itu tidak banyak mementingkan soal rakyat selain pihak pemimpin Kerajaan. Malangnya sekali, untuk menyediakan Poliklinik sebesar Poliklinik Jalan Masjid tidak akan membelanjakan 5% daripada kos pembanganunan SIMC.

Rungutan dan sungutan pengundi Cina Kuching dan Miri telah membawa padah kepada karier George Chan dan kesannya nampak membuahkan perubahan. Pengundi Melayu di Petra Jaya terus tidak kendur daripada yang lama dan Poliklinik Petrajaya belum pecah tanah lagi.

Semalam seorang kawan mengeluh. Sekali melawat doktor swasta sekarang bayarannya telah meningkat RM60.

Di internet percakapan dan perbincangan politik selalu sangat kena hijack berhayal dengan kehilangan kuasa orang Melayu jika seorang ini dan itu tidak dipilih. Kabus lagi jadi bila persoalan agama dan budaya menonjol tapi pendidikan, kesihatan rakyat jelata dipinggir. Tambahan pula kekurangan pembudayaan membaca, menulis atau berbicara selain daripada kongkongan Akta Mencetak hanya mengekal kekabusan dan khayalan.

[#] Sekarang telah berpindah ke sarawakupdate.blogspot.com - komen dan bicara dalamnya telah dipadamkan bila dirujuk pada 20.5.11.


Jaringan maklumat:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...