Home

Khamis, 5 Mei 2011

Bohong | Mufti Perlis atau Utusan



Pengkhianat Islam

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD | ARKIB : 04/05/2011
pengarang@utusan.com.my

"...KUALA LUMPUR 3 Mei – Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya menyifatkan pihak-pihak yang menentang penyatuan antara UMNO dan Pas sebagai pengkhianat Islam.

Selain itu beliau berkata, mereka juga boleh dianggap pendukung fikrah puak Khawarij iaitu sebuah kumpulan yang amat bencikan kesatuan di dalam Islam.

Penyatuan (UMNO dan Pas) sebenarnya adalah wajib khususnya untuk kekuatan Islam dan Malaysia amnya. Semua pihak wajib berusaha ke arah itu,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. ..." - Utusan



Nampaknya jelas, seperti lapuran Utusan, Dr Juanda sudah melepas kata-katanya.

Kemudian dia berucap lain, berdalih :

Mei 4, 11

"...Mufti Perlis Dr Juanda Jaya menjelaskan gesaan penyatuan Umno dan PAS yang diutarakannya semalam bukanlah bermaksud kedua-duanya perlu bergabung sebagai satu parti.

"(Ia) penyatuan dalam erti kata kerjasama dalam urusan kepentingan Islam dan negara.

"Duduk semeja, kurang maki (sesama lain), kurang politiking, tumpu pada kepentingan rakyat dan negara. Penyatuan tak semestinya (melalui) satu parti," katanya.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan di muka depan, Dr Juanda menyifatkan pihak yang menentang penyatuan antara Umno dan PAS sebagai pengkhianat Islam dan boleh dianggap pendukung fikrah Khawarij yang amat bencikan kesatuan.

Beliau dilaporkan berkata, penyatuan kedua-dua parti itu sebenarnya wajib, khususnya untuk kekuatan Islam. ..." - Malaysiakini


Kerjasama dan muafakat sentiasa timbul dalam sistem kenegaraan kita. Bahkan muafakat antara budaya, bangsa dan agama pun sedia ada. Sistem Parlimen yang kita jelas sedia untuk asas-asas ini. Dr Juanda adalah Visiting Fellow di Oxford University dan kedudukannya kini dipersoalkan.

Agak serius peristiwa ini sebab kekeliruan yang dipertimbulkan sangat buruk, terutama sekali kerana tokoh Mufti dan peribadinya terlibat. Jika kewibaan tersoal, masyarakat akan tertanya-tanya, terpedaya dengan kekeliruan. Jika tokoh agama cenderung dengan politik, ada baik letak jawatan dan usaha terang-terang dengan mana-mana parti yang disukai. Agak tak elok berselindung di belakang kedudukan dan jawatan agama.

Satu ketika dulu Dr Juanda dan Dr Asri pernah dituduh sebagai ahli puak Wahabi dan JI oleh Pegawai ILIM, JAKIM dan mereka dengan keras menafikan kepalsuan itu.

Adakah mereka sekarang masih dalam perhatian Polis dan JAKIM lagi walaupun tuduhan dulu palsu dan berniat jahat?


Jaringan maklumat:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...