Home

Rabu, 19 September 2012

Percaya atau tidak, harta Taib bernilai RM45b



Apabila Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud memberitahu penduduk rumah panjang di Sungai Aup, Sibu, pada tahun 2010 bahawa dia mempunyai 'wang lebih daripada upayanya berbelanja', orang memahami bahawa dia adalah kaya. Tetapi berapa kaya, hanyalah tekaan saja.

[Terjemahan Google Translate]

PETALING JAYA: Terdahulu hari ini, NGO yang berpangkalan di Switzerland, Bruno Manser Fund (BMF), melemparkan cahaya apabila ia mengeluarkan laporan: Mafia Kayu Taib. Fakta dan Angka Orang politik Terdedah dari Sarawak, Malaysia.

Menurut laporan itu, Taib dan puak 20 ahli keluarga beliau secara bersama bernilai AS $ 21 bilion (RM64 bilion).

Taib sendiri bernilai AS $ 15 bilion (RM45 bilion) dan, menurut laporan itu, "adalah lelaki terkaya di Malaysia" ... kekayaannya telah diperolehi daripada "merampas negeri ini pada dekad three beliau sebagai Ketua Menteri Sarawak".

Ia seterusnya menjelaskan mengapa Umno dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak boleh otot Taib lelaki tua keluar dari kerusinya politik dekad berusia.

Juga Tenggelam dalam kekayaan adalah adik-beradik yang lebih dikenali Taib Onn Mahmud, Tufail Mahmud, Raziah Mahmud dan Mahmud Bekir anak-anaknya, Sulaiman Rahman, Jamilah dan Hanifah. Juga dalam gelung elit ini adalah pertama sepupu Hamid Sepawi.

Kurang dikenali kepada orang ramai adalah 12 ahli puak lain Taib, juga "magnet perniagaan" bernilai berjuta-juta dalam dolar AS.

Mendedahkan butir-butir kewangan dalam laporan 45-muka yang dikeluarkan di Brussels bersempena dengan lawatan Perusahaan Perladangan dan Komoditi Menteri, Tan Sri Bernard Dompok, Kesatuan Eropah, BMF menyatakan bahawa "Kelly" Taib dan keluarganya mungkin mempunyai lebih "aset yang tersembunyi di daerah-daerah luar pesisir ", yang mungkin tidak bisa dikesan.

"Fakta dan angka keluarga Taib adalah semata-mata hujung aisberg sebagai aset keluarga ramai mungkin disembunyikan di luar negara atau di daerah pesisir di mana maklumat adalah hampir mustahil untuk mendapatkan."

Tetapi penyelidikan yang luas ke dalam perniagaan Taib di Malaysia dan di luar negara telah, bagaimanapun, menemui dimensi yang luas aset haram keluarga.

"Laporan ini bertujuan untuk membina tekanan antarabangsa terhadap keluarga Taib rasuah dan menyediakan badan penyiasat, wartawan, Sarawak dan pihak-pihak yang berminat dengan keterangan terperinci mengenai empayar kewangan Taib.

"Laporan itu juga bertujuan untuk menunjukkan kawalan kewangan dan politik bahawa Taib mempunyai lebih Sarawak dan menyediakan profil ketua menteri dan ahli keluarga beliau, kesemua mereka telah mendapat manfaat kewangan daripada kemusnahan hutan hujan Sarawak," katanya.

Laporan mendakwa bahawa Taib telah menyalahgunakan kedudukan beliau sebagai ketua menteri, menteri kewangan negeri, dan perancangan dan sumber menteri, untuk menjatuhkan ahli keluarga beliau dengan kayu dan konsesi minyak sawit, kontrak negeri dan pengarah dalam syarikat-syarikat yang terbesar di Sarawak.

Ia mencatatkan bahawa pada tahun 2009, kementerian tiga menguasai 49.6% daripada perbelanjaan mengurus negeri sebanyak RM1.19 bilion (AS% 391,000,000) dan 80% daripada perbelanjaan pembangunan negeri sebanyak RM3.08 bilion (AS $ 1010000000), dengan yang lain 10 menteri berkongsi selebihnya.

Limpahan kekayaan
Memperincikan senarai kekayaan Taib puak, kata laporan itu bahawa orang kedua terkaya di Malaysia adalah adik Onn Mahmud Taib, yang bernilai AS $ 2 bilion (RM6 bilion).

Juga berkongsi tag jutawan dengan nilai bersih AS% 1.5 bilion (RM4.5 bilion) dan AS $ 1 bilion (RM3 bilion) masing-masing telah tua anak Taib Mahmud Bekir dan sosialit Kanada berasaskan anak perempuan Jamilah Taib-Murray.

Kedua-dua anak-anaknya yang lain - "ghaib" Kota Samarahan MP, Sulaiman Rahman, bernilai AS $ 300 juta (RM900 juta) manakala anak perempuan Hanifah mempunyai AS $ 400 juta (RM1.2 bilion) kepada namanya.

Taib adik-beradik Onn Mahmud mempunyai nilai bersih yang didakwa AS $ 1.5 bilion (RM4.5 bilion) dan merupakan orang kedua terkaya di Malaysia, manakala Tufail saudara yang lain mempunyai AS $ 600 juta (RM1.8 bilion) dan kakak Raziah bernilai US $ 500 juta (RM1.5 bilion).

Adik-beradik lain yang dinyatakan dalam laporan itu adalah Arip Mahmud yang bernilai AS $ 100 juta (RM300 juta), Ibrahim Mahmud dan Ali Mahmud pada AS $ 20 juta (RM60 juta) setiap satu. Ferdahanum kakaknya dan Zaleha bernilai AS $ 10 juta (RM30 juta) setiap satu manakala bernilai bersih lagi kakak Aishah Zainab tidak diketahui.

Juga disebut dalam laporan itu adalah sepupu Taib Hamid Sepawi yang dibuat senarai Forbes Asia 2012. Hamid, yang merupakan pengasas Ta Ann Group, sebuah konglomerat kayu, bernilai AS $ 175 juta (RM535 juta), menurut senarai.

Seterusnya dalam talian adalah dalam undang-undang Taib.
Suami Jamilah anak perempuannya, Sean Murray, bernilai AS $ 10 juta (RM30 juta) manakala Hanifah pasangan Syed Ahmad menikmati AS $ 20 juta (RM60 juta) dalam aset.

Daripada saudaranya dalam undang-undang, Robert Geneid (pasangan Raziah) mempunyai AS $ 10 juta (RM30 juta) dan manusia Ferdahanum Abdul Aziz Husain mempunyai AS $ 20 juta (RM60 juta).

'Jari' Taib dalam 400 syarikat
Satu lagi pemain utama yang dinyatakan dalam laporan ini adalah Richard Alexander John Curtis. Nilai bersih beliau adalah AS $ 20 juta (RM60 juta).

Curtis, seorang peguam British, adalah seorang tokoh utama dalam empayar perniagaan keluarga Taib melalui peranan beliau sebagai pengarah urusan kumpulan Taib keluarga dikawal CMS dan pengarah penyedia perkhidmatan kewangan K & N Kenanga Holdings.

Senarai nama, bagaimanapun, tidak menyeluruh.
Penyelidikan meluas BMF, bagaimanapun, "adalah hanya hujung aisberg".

"Penemuan terdedah bahawa Taib dan keluarga beliau yang mempunyai kepentingan dalam lebih daripada 400 syarikat di seluruh dunia dan memegang aset haram bernilai beberapa bilion dolar Amerika.

"Keluarga Taib adalah salah satu daripada puak-puak yang paling terkenal di Asia Tenggara kleptocratic dengan kepentingan perniagaan di Malaysia, Australia, Kanada, Hong Kong, United Kingdom, Amerika Syarikat dan negara-negara lain.

"[Sarawak], Taibs telah ditubuhkan monopoli ke atas pemberian balak dan konsesi perladangan, eksport kayu ke negara-negara ketiga, penyenggaraan jalan awam serta ke atas pengeluaran dan penjualan simen dan beberapa bahan-bahan pembinaan lain "

Ia adalah satu fakta yang terkenal di Sarawak bahawa perdana syarikat keluarga Taib CMS telah mendapat manfaat daripada kontrak un-ditender bernilai beratus-ratus juta dolar AS.

"[Dalam Sarawak], yang keluarga Taib berjalan satu empayar dipelbagaikan kewangan dengan kepentingan dalam kayu terbesar di Sarawak dan pembalakan syarikat [Ta Ann, Samling, WTK, Sanyan], kawalan monopoli eksport kayu balak [Achi Jaya Pengangkutan], perladangan [Sarawak Perladangan], pembinaan [CMS, Naim Holdings, Titanium Pengurusan], bekalan elektrik [Sarawak Cable, Sarawak Energy], pembangunan hartanah [Custodev, Kumpulan Parabena] negeri media dan [Kucing FM, New Sarawak Tribune], untuk menamakan beberapa, " laporan itu menyatakan. +

Free Malaysia Today | September 19,


Jaringan maklumat:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...