Home

Sabtu, 29 September 2012

Ekonomi | Belanjawan 2013 | Manis tapi bukan gula





Kepada berbagai lapisan masyarakat Belanjawan 2013, yang diumumkan kelmarin Jumaat 28hb September oleh PM Najib, ertinya berbagai juga. Kepada rakyat jelata, yang penting ialah samada kos atau belanja hidup harian turun atau naik.

Kepada lain segmen rakyat, lain kepentingan. Kepada peniaga atau orang bisnes yang membekalkan barang, samada kos akan naik kerana cukai tinggi mengakibatkan keuntungan jatuh. Negara, akhirnya seolah seorang manusia: belanja tinggi kos hidup naik dan simpanan kurang. Jika berlaku perkara yang tidak diingini timbullah kesukaran yang perlu ditempuh.

Antara berbagai tarikan belanjawan Kerajaan BN ialah kononnya kesihatan dan untuk itu harga gula akan dinaikkan dan pada hari Isnin gula akan naik 20 sen. Betul penyakit "diabetes" merebak di kalangan orangramai dan ketara di antara orang bandar mahupun luar bandar. Tapi dengan sistem edaran bisnes gula yang akan untung, kroni-kroni yang dikhususkan mengedar gula. Jika kos gula pasaran dunia turun mereka pernah tidak turunkan tapi rakyat masih bayar mahal!

Tapi yang lebih penting ialah kesihatan rakyat, klinik-klinik rakyat yang cuba membawa kebajikan sekarang timbul kritikan bahawa kemudahan itu untuk show-off saja dan khidmat menerima sungutan.

Penting kepada rakyat adalah kemakmuran rakyat lebih mendalam dan menyeluruh. Dengan jenis kerajaan pimpinan UMN/PBB sekarang, belanjawan ini hanya gula-gula bagi GE13. Tapi tak manis dan buruk untuk rakyat.

Sila ikuti huraian-huraian lain dalam senarai Jaringan maklumat di bawah ini yang mendalami pendapat lain.


Jaringan maklumat:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...