Home

Isnin, 6 Jun 2011

Pendidikan | Tak ada shortcut


PAS mahu PTPTN ditukar kepada biasiswa

Saturday, June 04 @ 04:17:54 CDT
Perwakilan PAS mendesak kerajaan menukarkan pinjaman Perbadanan tabung perdidikan tinggi Nasional (PTPTN) kepada biasiswa kerana ia didakwa melanggar perlembagaan negara.

Perwakilan PAS mendesak kerajaan menukarkan pinjaman Perbadanan tabung perdidikan tinggi Nasional (PTPTN) kepada biasiswa kerana ia didakwa melanggar perlembagaan negara.

“Saya menyokong penuh cadangan menghapuskan PTPTN dan ditukar kepada biasiswa kerana pinjaman ini telah menyebabkan ramai antara kita terhimpit dengan hutang,” kata Wakil Pemuda PAS Kamal Ashaari.

Baca lagi seterusnya ...

Orang-orang muda dan anak-anak boleh dimaafkan jika mereka kurang peka kepada 2 perkara asas - kesihatan dan pendidikan. Ciri-ciri tamak dalam urusan ekonomi sedunia menambahkan lagi kepada masaalah kita, selain daripada pentadbiran politik dan negara yang mengabaikan pengurusan baik, kebertanggungjawaban dan ketelusan.

Di negara-negara maju, "economically affluent", asas masyarakat am tersedia dengan optimimum hingga pendidikan masyarakat am (community education), walaupun menyabit kesihatan, tersebar luar atas kebebasan akhbar dan media...satu keadaan yang jauh berbeza daripada Malaysia yang telah menjadi negara Polis. Polis sebok dengan orang politik manakala jenayah dan salahguna dadah merebak. Dadah dalam jagaan Polis sebabyak RM1 million tak disiasat hingga sekarang.

Pembaziran melalui rasuah, (Kastam sebanyak RM25 billion setahun, Wang haram keluar sebanyak RM888 billion dan terbongkar semula subsidi IPP, tidak kurang daripada RM20 billion setahun), nescaya telah boleh menegakkan masyarakat Malaysia lebih baik lagi, hingga betul-betul "innovatif" bukan hanya membazir seperti Jom Heboh yang hanya menguntungkan sekumpulan saja.

Selain hutang PTPN yang menimpa anak-anak muda kita dan masyarakat am, hutang isi keluarga telah melonjak lebih daripada 50% daripada pendapatan secara am. Kalau kita membayangkan dalam fikiran:

1.hutang PTPN;
2.hutang kereta, bila dapat kerja, kalau dapat
3.hutang kahwin, wang hantaran
4.hutang rumah
5.hutang kad kredit

...dan ini bila umur meningkat berulang kepada anak, manakala ada kemungkinan hutang-hutang lama tak terbayar lagi !

Innovasi bukan menjual telephone di Jom Heboh. Innovasi adalah membawa makna kepada hidup dengan nilai-nilai yang membina untuk ... menebus kehormatan manusia ...bebas memilih, meneroka dan berbahagia di dunia ...dan sehendaknya di akhirat!

Semua alat, "tools", untuk mengorak ini ada sedia dalam hidup sekarang. Yang menjadi halangan adalan Kerajaan yang rasuah sekarang.


Jaringan maklumat:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...